Spelregels
Op deze pagina vind je de spelregels. Deze kun je aanhouden bij het spelen van Spekkoper. Je kunt natuurlijk ook je eigen varianten verzinnen!
Opzet van het spel
Aantal spelers
Minimaal 2 spelers, vanaf 6 jaar.
Inhoud
1 dobbelsteen, 1 zandloper (1 minuut), 1 muntje, 1 verzamelring, 2 snoepjes, 1 zakje, spelregels. (Exclusief stoepkrijt)
Doel van het spel
Spekjes verzamelen door deze te vinden of te winnen.
Voorbereiding
Leg de dobbelsteen, zandloper en het muntje klaar. Maak een verzamelpot voor de spekjes.
Variant 1
Leg alle spekjes in de pot en spreek een zoekgebied af.
- Maak afspraken over waar de spekjes wel en niet verstopt mogen worden.
- Gooi de dobbelsteen om de volgorde te bepalen. Degene die het laagst gooit, begint met verstoppen.
- Laat de zandloper lopen en verstop het spekje (dat je net in de pot hebt gelegd) binnen de tijd. De anderen mogen niet kijken. Doe dit om de beurt.
- Teken twee losse cirkels met stoepkrijt (bepaal samen hoe groot de cirkels worden) en schrijf in de eerste cirkel het getal 5 en in de tweede cirkel het getal 10 op. De cirkels noemen we de ‘Koper’. Zet twee grote stappen vanaf één van de cirkels en teken een startstreep.
- Degene die het hoogst heeft gegooid mag beginnen en gooit het muntje één keer. Probeer deze in een ‘Koper’ te gooien. Er wordt om de beurt gegooid. Komt het muntje op een grens terecht, dan wordt er opnieuw gegooid.
- Als het muntje niet in één keer in een ‘Koper’ is gegooid, dan mag het muntje in de volgende beurten worden gegooid vanaf de plek waar deze terecht is gekomen. Elk muntje dat wel in een ‘Koper’ is gegooid, wordt bij een volgende beurt vanaf de startstreep gegooid. Degene die als eerste 15 punten bij elkaar heefft gegooid, mag beginnen met speklopen (zoeken). Wanneer je gaat speklopen, laat je de zandloper lopen.
- Degene die als eerste één of meerdere spekjes vindt, is SPEKKOPER en mag deze houden, plus zijn/haar eigen spekje. Het spel is dan afgelopen. De rest pakt zijn/haar eigen spekje terug. Zijn er na drie keer zoeken nog geen spekjes gevonden? Dan wordt er een BATTLE gespeeld.
De BATTLE
- Leg allemaal 1 spekje in de pot.
- Gooi opnieuw met de dobbelsteen om de volgorde te bepalen.
- Degene die het hoogst gooit mag als eerste beginnen om te proberen om het muntje vanaf de startstreep in de ‘Koper’ te gooien. Wie als eerste in een ‘Koper’ gooit, wint het spel en mag zijn/haar eigen spekje houden plus één spekje naar keuze uit de pot.
Variant 2
- Leg alle spekjes in de pot. Spreek af of degene die het spel wint alle spekjes mag houden of je eigen spekje plus één spekje naar keuze uit de pot.
- Teken drie losse cirkels achter elkaar (bepaal samen hoe groot de cirkels worden) en schrijf in de eerste cirkel het getal 1 op, in de tweede cirkel het getal 2 en in de derde cirkel getal 3. De cirkels noemen we de ‘Koper’. Zet twee grote stappen vanaf één van de cirkels en teken de startstreep.
- Gooi de dobbelsteen om de volgorde te bepalen.
- Degene die het hoogst heeft gegooid mag beginnen en gooit het muntje één keer. Probeer deze in een ‘Koper’ te gooien. Er wordt om de beurt gegooid. Komt het muntje op een grens terecht, dan wordt er opnieuw gegooid. Als het muntje niet in één keer in een ‘Koper’ is gegooid, dan mag het muntje in de volgende beurten worden gegooid vanaf de plek waar deze terecht is gekomen. Elk muntje dat wel in een ‘Koper’ is gegooid, wordt bij een volgende beurt vanaf startstreep gegooid.
- Degene die als eerste in alle drie de ‘Kopers’ een muntje heeft gegooid, is SPEKKOPER en heeft dus gewonnen. Je mag jezelf dan SPEKKOPER noemen. Het spel is dan voorbij.
